Spacery zimową porą? Zadbaj o siebie!

Categories ZdrowiePosted on
zimowy spacer

Aktywność jest niezwykle ważna, niezależnie od wieku. Dobra forma, kondycja i zahartowanie organizmu to największe korzyści spacerowania także zimową porą. Jednak zima śnieżna i mroźna potrafi być też groźna… Warto przygotować się odpowiednio, aby nie dać się zaskoczyć i poradzić sobie także w trudnych warunkach.

Większość seniorów boi się wychodzić na spacery w zimie z obawy przed przeziębieniem lub grypą. Można rozważyć zaszczepienie się, a  także zadbać o dietę bogatą w witaminy. A jeśli jest zimno i mroźnie, to doskonała pora na wędrówki po osiedlu czy lesie. Wystarczy 30-45 minut na świeżym powietrzu dla zdrowia i dobrego humoru!

fot. Fotolia

Spędzanie czasu w domu, z książką lub przed telewizorem, osłabia organizm i rozleniwia go. Poza tym zimowe powietrze jest dobre na infekcje – te rozwijają się przecież w ciepłych warunkach. Co więcej, pobudzisz krążenie krwi i pozbędziesz się dokuczliwego bólu głowy, a nawet skorzystasz ze słońca, czyli naturalnie przyjmiesz dawkę witaminy D! A zatem – czas na spacer. Tylko jak się przygotować?

Ubieramy się ciepło!

Przede wszystkim trzeba się odpowiednio ubrać – czyli ciepło. Dobra kurtka, szalik, rękawiczki i czapka to podstawa! Zadbajmy też o podkoszulkę i ew. rajstopy lub kalesony, aby zimno nie przedostawało się żadną drogą. Podstawowa zasada to strój ciepły, ale zarazem lekki. Gotowi? Nie – jeszcze obuwie. To ważna część garderoby, o której jednak często zapominamy. Musi być ciepłe i antypoślizgowe – dostępne są też nakładki antypoślizgowe. Co więcej, można rozważyć ochraniacze na biodra! Tymczasem przez głowę i stopy tracimy najwięcej ciepła…

Spacery zimową porą? Zadbaj o bezpieczeństwo!
fot. Fotolia

Termos na drogę!

Jeśli wybieramy się do lasu lub parku, warto wziąć ze sobą termos z ciepłym napojem, np. kakao lub herbatą. Świetnie rozgrzewa ciało i na pewno przyda się podczas krótkiego odpoczynku w czasie spaceru. Nie bierz ze sobą zbyt wielu rzeczy, aby nie obciążać ramion – zostaw torbę w domu, a lekki termos zapakuj do plecaka.

Pamiętamy o kremie!

Jeśli wychodzimy na mroźne powietrze, posmarujmy twarz tłustym kremem. Jeśli jednak świeci także słońce, wybierzmy krem raczej z filtrem. Przydadzą się ponadto okulary przeciwsłoneczne, które będą odbijać się od nawierzchni i razić nas w oczy…

Pilnujmy diety!

Zima to pora, kiedy do łask wraca tłustsze, treściwsze jedzenie. Chętniej sięgamy po boczek, rozgrzewające zupy i rośliny strączkowe, żurek z kiełbasą itd. Bardzo dobrze! W ten sposób wyrównujemy straty ciepła i zapewniamy sobie porcję energii. Gorące potrawy są wtedy najlepsze – dostarczą potrzebnych składników odżywczych, a także rozgrzeją od środka. Warto wybrać się na spacer właśnie po takim posiłku – rano po owsiance, a po południu po krupniku.

Spacery zimową porą? Zadbaj o bezpieczeństwo!
fot. Fotolia

Patrzymy pod nogi!

Jeśli jest ślisko, koniecznie patrzmy pod nogi! Zima, choć bywa piękna, jest najbardziej niebezpieczną dla seniorów porą roku. Łatwo o upadek – wystarczy chwila nieuwagi lub nieodpowiednie obuwie. Skuteczna ochrona przed upadkiem jest wtedy najważniejszą kwestią przed wybraniem się na spacer. Często kontuzja, do jakiej doszło zimą, potrafi dokuczać przez wiele miesięcy (stłuczenie czy zwichniecie kostki), a nawet resztę życia. Zdarza się też, że prowadzi do inwalidztwa. Im jesteśmy starsi, kości są coraz podatniejsze na złamanie. Można też zadbać o codzienne dostarczanie organizmowi wapnia lub odpowiednich suplementów, aby nieco wzmocnić kości. Znajdziemy go m.in. w tłustych rybach.

Spacery zimową porą? Zadbaj o bezpieczeństwo!
fot. Fotolia

Regularnie się ruszamy!

Ruch to konieczność przez cały rok! Nie chodzi o to, abyśmy nagle zimą zmusili się do aktywności, lecz pamiętali o niej cały czas. Zdrowie wspierane jest m.in. przez regularnie uprawiany sport czy chociażby przez spacery. Aktywność poprawia stan kości i kondycję, a także kształtuje postawą. A to wszystko sprawia, że nie mamy kłopotów z utrzymaniem równowagi, mimo śliskiej nawierzchni.

  Autorka: Karolina Kwiecińska

 

Komentarze